Een lach krijg je er hier gratis bij.’ 

Ayse en Ömer Özer van KafTelecom

‘Voor in de winkel heb ik een schap waarin ik steeds nieuwe producten uitstal als ik het gevoel heb dat daar behoefte aan is. Dat kan van alles zijn, van drogisterijproducten tot artikelen voor het haar of snoepgoed. Naast alle producten die met Telecom te maken heeft, waaronder ook sinds kort het repareren van telefoons.’ Ayse vertelt honderduit en heeft een brede lach op haar gezicht als ze over de zaak vertelt. 17 jaar bestaat Kaftelecom al. Van de eerste belwinkel annex internetcafé is het nu al jaren een vast waarde midden in de Heistraat. Veel nationaliteiten vinden de weg naar de winkel, maar vooral Roemenen, Bulgaren en mensen uit Afrika en Azië. ‘En nu ook Oekraïners’, vult Ayse aan. ‘Daar hou ik in mijn aanbod rekening mee.’

Met een goede Ondernemersvereniging sta je sterk

Ayse vertelt verder: ‘De winkel groeit samen met mij op, ik stop er alles in wat ik heb. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik veel meer kan dan ik dacht. Het loopt zo goed en daar ben ik echt heel trots op. Hier in deze straat. Daarom ben ik ook lid van de Ondernemersvereniging. Ze bindt mij, de zaak en straat aan elkaar. Ik ga steeds meer inzien dat we het echt samen moeten doen. De laatste weken zijn er weer veel ondernemers lid geworden. Maar het kunnen er nog meer zijn! Met zijn allen kunnen we dat! Ik heb ook echt veel contact met andere zaken in de buurt. Als ik wisselgeld te kort kom, loop ik bij de buren binnen. Of gewoon een praatje maken. Samen zijn we sterk. Ik voel ook dat er iets verandert in de straat. Het ging ook lange tijd niet zo goed, maar dat is echt omgeslagen. De Heistraat is echt weer een gezellige straat. Kleine aanpassingen hebben soms een groot effect. Bijvoorbeeld die borden voor de snelheid. Ik hoor nu nauwelijks nog klachten.’

Meegaan met de tijd

Ayse draait al 17 jaar mee in de belwereld, ze was 16 toen ze begon, na haar opleiding bedrijfsadministratie. Ayse: ‘Alleen met telecomdiensten kom je er vandaag de dag niet. De markt verandert zo snel. Daarom zijn we op een gegeven moment begonnen met Western Union, de dienst waarmee je veilig en goed geld direct geld kunt overmaken naar een ander land. Dat was voor ons best spannend. Je werkt toch met geld. Wij hebben van onze ouders geleerd dat zaken beter gaan als er vertrouwen is. Ik heb echt alles tot op de bodem uitgezocht over Western Union. En het gaat echt goed, er zijn er niet zoveel in de regio, dus er komen hier mensen uit de hele regio.’

Post NL en UPS

Onlangs is KafTelecom ook een servicepunt van PostNL geworden. Voor UPS was ze het al. ‘Ik wil mijn klantenkring blijven uitbreiden, ik heb nieuwe gezichten in mijn winkel nodig. Nou, dat lukt heel goed als ze met dat soort grote bedrijven in zee gaat. De mensen komen hier hun pakketje ophalen en ze zien dan vanzelf wat ik nog meer te bieden heb. Tot nu werkt dat heel goed. En ze krijgen van mij en mijn broer altijd een lach. Een weet je wat: dan krijg je een lach terug. Dat vind ik zo mooi.’